2011. november 29., kedd

Terry Riley és a minimalizmus

1960 ban indult el ellenreakcióként a szerializmusra, egyik kiemelkedő alakja Terry Riley aki vegyíti az analóg elektronika adta lehetőségeket(akkoriban még csak az volt) a már meglévő klasszikus hangszerekkel (kifejezetten vonós hangszerekkel)
Minimál nem jelent mást itt mint azt a hangot, amit a hangszerek (vagy éppen egy whiskey üveg, bicikli kerék) kiadnak. Nem bonyolítja túl, inkább a zenei eszköztára nagy mint felépítésbeli tematikája. 4/4-ed az alapütem szinte mindenhol.
Érzéseket fejez ki, melódikus, fejlődő, morajló.
Dinamikája lineáris, de gyarkran(főleg) egysikú

Példaként halgassátok meg "in C" című szerzeményét eme zeneszerző úrnak. A cím sejteti velünk hogy ez bizony C-hangnemben lesz. így is van, csak hogy sok sok hangszer dinamikáj, morajlása egy rendszerezett-rendszertelen hangzatot kelt.


Modern korunkban is jelen van ez a műfaj ahol a ritmus (ez esetben dob) és az elektronika használata erőteljesebb. Üteme pedig felkarolt egy kis House-t, de az alap ugyan úgy 4/4-ed. Hát mi más lehetne?
Harmóniája változik, de ez is elég egyszerű
Sajnos kúltúrája erősen üsszefonódott a drogfogyasztással.
De ha azt nézzük minden zenei irányzatnak megvan a maga "szere" haha.

1 megjegyzés: