2011. december 28., szerda

Gypsy style avagy a cigányzene

Sokan biztos a susogónacis, fuxos, mercédesszel közlekedő felszínes emberekre, vagy éppen a szegényes belvárosi bérházakban (vagy lépcsőházaiban) lakó kötekedő társadalmi rétegre gondolnak.
Ez a cigányság mai helyzete, de nem erről van itt most szó hanem a zenéjükről amit Észak Indiából ide Kelet Európába hoztak. A műfaj sok változáson esett keresztül mire individuálissá vált. Európában is zenéjük által váltak köztudottá.

Könnyen felismerhető a hangszereléséről, nyelvezetéről és zenei repertoirejából. HEGEDŰ, cimbalom és nagybőgő. Köszönhetően a hegedűt kisérő hangszereknek a melódikus váltások és harmóniák emelik ki a cigányzenét a többi népzene közül.


Egy jól ismert példa amiről talán kevesen tudják, hogy igazából ez is cigányzene:
"Csak egy szép lány"
A hatodik keresztnél moduláció keletkezik C mollból Esz-re. Az ilyen váltásoktól olyan gyönyörű ez a muzsika. A tempó folyamatosan változik, mint egy szimfonikus zenekarban a hegedű szintén szólista szerepet tölt be, diktál és tempót, hangnemet vált. Jellemző főleg a magyar gypsy vonalon hogy balladaszerű kezdést egy hatalmas finálé, csárdás fejez be. Lineárisan erősödik a hang, egyre több hangszeres kiséret csatlakozik be, külön külön szeleteket kapnak ahol mindenki egy kicsit "szólózhat".
Továbbá megemlíteném, hogy külön skálával is büszkélkedhetnek a cigány zenészek, "Gypsy scale" ami főleg a klasszikus dúr és moll skála hangjaiból építkezik.



A derű és jókedv miatt szeretném megmutatni melyik is a cigány NEM cigányzene. Bár sok hasonló harmónia fellelhető, ám ez nem több mint fényűzés és a digitális zenekészités legalja.
Ha megvan ez a paradoxon akkor óvatosan de hallgassátok meg ezt az audio-vizuális élményt:

Kis Grófó egyébként az utóbbi időben elhízott, de betudjuk családi vonásnak, mert énekes apja is testesebb az átlagnál. Ajánlom a lányok figyelmébe eme sukár legényt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése